شرکت دانش پژوه بشیر

دانشمندان مناطق خاصی از مغز را پیدا کردند که در اثر فشار خون بالا آسیب دیده است.

فشار خون بالا یک عامل خطر شناخته شده برای ابتلا به زوال عقل است.

محققان اخیراً مناطق خاصی از مغز را شناسایی کرده‌اند که ممکن است در اثر فشار خون بالا آسیب ببینند و با ایجاد زوال عقل مرتبط هستند.

مطالعات بیشتر ممکن است به محققان در شناسایی بیمارانی که در معرض خطر بالای اختلال شناختی هستند کمک کند.

بیش از ۵۵ میلیون نفر در سراسر جهان به این بیماری مبتلا هستند اصطلاحی جامع برای تعدادی از بیماری‌هایی که باعث از دست دادن حافظه و اختلالات شناختی می‌شوند.

در حالی که دانشمندان هنوز مطمئن نیستند که چه چیزی باعث زوال عقل می شود، آنها می دانند که برخی شرایط ممکن است بر روی ابتلا یا عدم ابتلا به این بیماری تاثیر بگذارد. یکی از این موارد فشار خون بالا است.

تحقیقات قبلی محققان نشان می‌دهد که افراد مبتلا به فشار خون بالا در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به زوال عقل هستند.

اکنون، محققان دانشگاه ادینبورگ در بریتانیا و کالج پزشکی دانشگاه Jagiellonian در کراکوف، لهستان، مناطق خاصی از مغز را کشف کرده‌اند که ممکن است در اثر فشار خون بالا آسیب ببینند و با ایجاد این بیماری مرتبط هستند.

فشار خون چیست؟

فشار خون یک فرد مقدار نیرویی است که قلب برای پمپاژ خون از طریق شریان ها استفاده می کند.

وقتی پزشک فشار خون شما را اندازه گیری می کند، دو عدد متفاوت دریافت می کند. عدد بالایی فشار سیستولیک را زمانی که قلب خون را از قلب به داخل شریان ها پمپاژ می کند، اندازه گیری می کند. عدد پایین فشار دیاستولیک را زمانی که قلب بین ضربان قلب استراحت می کند اندازه گیری می کند. هر دو بر حسب میلی متر جیوه mmHg اندازه گیری می شوند.

به عنوان مثال، فشار خون طبیعی کمتر از ۱۲۰ میلی‌متر جیوه فشار سیستولیک و کمتر از ۸۰ میلی‌متر جیوه فشار دیاستولیک است.

هنگامی که فشار سیستولیک به ۱۳۰ و فشار دیاستولیک به ۸۰ می رسد، شروع فشار خون بالا در نظر گرفته می شود.

فشار خون بالای ۱۴۰ میلی‌متر جیوه و فشار دیاستولیک ۹۰ میلی‌متر جیوه یا بالاتر، فشار خون بالای درجه ۲ است.

فشار خون بالا چیست؟

فشار خون بالا که از نظر بالینی به عنوان فشار خون بالا شناخته می شود زمانی اتفاق می افتد که نیروی خونی که برای حرکت در رگ ها نیاز دارد بیش از حد بالا می رود.

اگر رگ ها به دلیل پلاک های حاوی کلسترول در داخل دیواره رگ ها آسیب ببینند یا باریک شوند، این اتفاق می افتد.

عوامل خاصی ممکن است خطر ابتلا به فشار خون بالا را در افراد افزایش دهند، از جمله:

 

فشار خون بالا چگونه بر مغز تأثیر می گذارد؟

به گفته پروفسور توماس گازیک، استاد پزشکی قلب و عروق در دانشگاه ادینبورگ در بریتانیا و کالج پزشکی دانشگاه Jagiellonian در کراکوف، لهستان، و نویسنده اصلی این مطالعه، فشار خون بالا می تواند به ساختار و عملکرد مغز آسیب برساند. به عنوان مثال، فشار خون بالا می تواند به شدت بر رگ های خونی مغز شما تأثیر بگذارد و منجر به تغییر شکل، سفت شدن و ایجاد گرفتگی عروق شود. وقتی فشار خون بالا می‌رود،

فشار افزایش‌یافته از رگ‌های خونی بزرگ‌تر به رگ‌های خونی کوچک‌تر در مغز منتقل می‌شود که منجر به اختلال عملکرد آنها و وضعیتی به نام بیماری عروق کوچک می‌شود.وقتی فشار خون بالا می رود نه تنها بر خون رسانی به مغز تأثیر می گذارد، بلکه فرآیندهای  پاتولوژیک مانند تخریب عصبی را افزایش می دهد. این عوامل به زوال عقل، از دست دادن حافظه و اختلال در عملکردهای مختلف شناختی کمک می کنند. بنابراین پزشکان به کنترل و درمان فشارخون بالا به خصوص در افراد میانسال تاکید دارند.